داستان کوتاه اسمارتیزهای قهوه‌ای

داستان کوتاه اسمارتیزهای قهوه‌ای

در سال‌های دهه‌ی ۱۹۸۰، یک گروه موسیقی که تعداد زیادی نمایش در سال اجرا می‌کرد، قراردادی با مفاد متعدد تنظیم کرده بود و برای عقد قرارداد با سالن‌های نمایش از آن استفاده می‌کرد. در این قرارداد تمام جزئیات تکنیکی برق، تجهیزات صحنه‌ی نمایش و غیره قید شده بود و سالن‌دار موظف بود طبق قرارداد همه‌ی آن‌ها را به‌صورت خواسته شده به گروه موسیقی ارائه دهد. در بین مفاد قرارداد، یک ماده گنجانده شده بود و در آن خواسته شده بود یک کاسه اسمارتیز در اتاق پشت صحنه ارائه شود که در آن اسمارتیز قهوه‌ای وجود نداشته باشد. در آن زمان این قرارداد با این تفصیل و این ماده غیرمعمول باعث خنده و مسخره در بین جامعه‌ی موسیقی شده بود.
رهبر این گروه موسیقی در زندگی‌نامه‌ی خود در این مورد هم صحبت کرده است. او می‌گوید: در چند اجرا، مشکلات فنی خطرات جدی برای همکارانم به‌وجود آورده بود و نزدیک بود کل برنامه‌ی نمایش خراب شود. تصمیم گرفتیم این ماده را به قرارداد اضافه کنیم. من نمی‌توانستم در هر اجرا چند ساعت وقت بگذارم و مثلا میزان آمپر برق مورد نیاز را در هر پریز برق چک کنم. بنابراین وقتی می‌خواستیم کارمان را در یک سالن شروع کنیم به اتاق پشت صحنه می‌رفتم و ظرف اسمارتیز را چک می‌کردم. اگر ظرف وجود نداشت یا در آن اسمارتیز قهوه‌ای بود، احتمال بروز خطای فنی می‌دادم و از سالن‌دار می‌خواستم کلیه‌ی تجهیزات را دوباره مطابق با قرارداد چک کند. به عبارت دیگر، به این روش متوجه می‌شدم که سالن‌دار همه‌ی مفاد قرارداد را به دقت نخوانده است.

 

نکته: مانند رهبر این گروه موسیقی، ما هم وقت و توان کافی برای بررسی همه‌ی وجوه کسب و کارمان را نداریم. اما اگر کمی زرنگی به خرج دهیم، نیازی به بررسی همه‌ی جزئیات نخواهد بود. چه خوب می‌شود اگر سیستم‌های کاری و سازمانی‌مان پیش از بروز مشکلات، خود آن‌ها را اعلام کنند. اگرچه این تفکر شاید خیال‌پردازانه باشد اما این گروه موسیقی به آن دست یافته است. اسمارتیزهای قهوه‌ای در کسب و کار شما چیست؟

 

نگاره: Svehlik (istockphoto.com)
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده