جانوران مهره‌دار - پستانداران: گوسفند

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گوسفند

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گوسفند

نام: گوسفند Sheep
نام علمی: Ovis aries
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: بزیان
سرده: گوسفندها یا قوچ‌ومیش‌ها
پایندگی: گونه‌ی بررسی نشده (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیستوسن (۲/۵۸ تا ۰/۰۱۱۷ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: زیستگاه‌های گوناگون در سراسر جهان
زندگانی: ۱۰ تا ۱۲ سال (بیشینه ۲۲ سال) (دربند: ۱ تا ۲ سال)
سن بلوغ: نرها ۳۰ ماهگی و ماده‌ها ۱۸ ماهگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۱۴۸ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون یونجه، سبزه‌ها، برگ‌ها و ساقه‌ها
شکارگران: کایوت، شیر کوهی، جگوار، گرگ، روباه‌ها (از خانواده‌ی سگانشغال پشت‌سیاه، شغال طلایی، دینگو، سگ رمیده، وشق اوراسیایی، گربه‌ی دم‌کوتاه، پلنگ برفی و خرس‌ها (بچه‌ها: عقاب‌ها (از خانواده‌ی بازان)، غراب‌ها (از خانواده‌ی کلاغانکلاغ ابلق و زاغی اوراسیایی)
رنگ: به‌رنگ‌های گوناگون از سفید تا قهوه‌ای شکلاتی تیره، خال‌دار و ابلق یا دورنگ
اندازه: وزن ۴۵ تا ۱۶۰ کیلوگرم برای نرها و ۴۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۷ تا ۱۵ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۶۵ تا ۱۲۷ سانتی‌متر
درباره‌ی جانور: گوسفند یا گوسفند رام‌شده Domestic sheep، جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران بدنی باریک، پاهایی کم‌وبیش کوتاه، دُمی کوتاه و پشمی فشرده دارند. همچنین آنان گردنی کوتاه، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. برخی از نژاد گوسفندها به‌جای دُم، دارای دُنبه یا دُمبه هستند که دربرگیرنده‌ی چربی‌ست. همچنین برخی از نژادها بدون شاخ، برخی نژادها داری شاخ و برخی نژادها تنها نرها دارای شاخ هستند. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر این گوسفندها جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و گوسفندها آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. گوسفندها ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.
گوسفندها جانورانی نشخوارکننده هستند. هرگاه جانور گیاه‌خواری، گیاه خورده شده‌ی خود را از معده به دهان برگردانده، بِجَود و دوباره فرو برد، نشخوار کرده است. جانوران نشخوارکننده به سرعت چرا می‌کنند و سپس در زمان استراحت، خوراک خورده شده را برگردانده و به‌خوبی می‌جوند. گوسفندها جانورانی باهوش هستند. هوش آنان پایین‌تر از خوک‌ها و هم‌تراز با گاوهاست. هر گوسفند می‌تواند چهره‌ی ۵۰ گوسفند دیگر را برای بیش از ۲ سال به‌یاد بسپارد. گوسفندها نخستین بار ۱۱۰۰۰ تا ۹۰۰۰ سال پیش در منطقه‌ی میان‌رودان رام شدند. در این چند هزار سال با دست‌درازی آدمی در روند جفت‌گیری و پرورش گوسفندها، آنان به بیش از ۲۰۰ نژاد دگرگون شده‌اند. همچنین گوسفند رمیده Feral sheep، گوسفند رام شده است که به طبیعت بازگشته است. به زبانی دیگر گوسفندهای رمیده کم‌وبیش در طبیعت زندگی می‌کنند، ولی از تبار نمونه‌های رام شده هستند. گمان می‌رود گوسفند وحشی یا قوچ‌ومیش Mouflon با نام علمی Ovis gmelini، نیای گوسفند رام شده باشد.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Harold Moses - Glenda Williams
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده