جانوران مهره‌دار - پستانداران: گوسفند دال

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گوسفند دال

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گوسفند دال

نام: گوسفند دال Dall sheep
نام علمی: Ovis dalli
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: بزیان
سرده: گوسفندها یا قوچ‌ومیش‌ها
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیستوسن (۲/۵۸ تا ۰/۰۱۱۷ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: سبزدشت‌های آلپی خشک، چمن‌زارها و زمین‌های شیب‌دار یا ناهموار رشته‌کوه‌های ایالت آلاسکا (وابسته به کشور آمریکا) و غرب کشور کانادا (سرزمین یوکان، غرب سرزمین‌های شمال غرب و شمال ایالت بریتیش کلمبیا) در شمال غربی آمریکای شمالی
زندگانی: ۱۲ تا ۱۶ سال (دربند ۱۹/۶ سال)
سن بلوغ: نرها ۱۸ ماهگی و ماده‌ها ۳۰ ماهگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۱۷۵ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون سبزه‌ها، جنگنیان، گیاهان گل‌ده، گلسنگ‌ها، خزه‌ها، سفیدچمن‌ها، چمن‌ها و شبدرها
شکارگران: گرگ، کایوت، خرس سیاه آمریکایی، خرس گریزلی (زیرگونه‌ی خرس قهوه‌ایوشق کانادایی و ولورین (بچه‌ها: عقاب طلایی)
رنگ: سفید، برخی دارای لکه‌های خاکستری و دُم سیاه
اندازه: وزن ۷۳ تا ۱۱۳ کیلوگرم برای نرها و ۴۶ تا ۵۰ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۳۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر برای نرها و ۱۳۲ تا ۱۶۲ سانتی‌متر برای ماده‌ها، دُم به درازای ۷ تا ۱۱/۵ سانتی‌متر برای نرها و ۷ تا ۹ سانتی‌متر برای ماده‌ها، بلندای بدن تا شانه‌ها ۹۰ سانتی‌متر (نرها ۴۰ درصد سنگین‌ترند.)
درباره‌ی جانور: گوسفند دال یا گوسفند شاخ‌باریک Thinhorn sheep، جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران در دو گروه زندگی می‌کنند: گله‌ی ماده‌ها و بچه‌های‌شان و گله‌ی نرها. این جانوران بدنی باریک، پاهایی کم‌وبیش بلند، دُمی کوتاه و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی کوتاه، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. گوسفندهای دال موهایی کوتاه همانند یال در پشت و در راستای ستون مهره‌ها دارند. همچنین آنان دارای ۲ شاخ بلند هستند. شاخ‌های نرها بزرگ و شاخ‌های ماده‌ها باریک هستند. بر روی شاخ‌های این جانوران گره‌هایی دیده می‌شود که هر گره، نمایانگر یک سال از سن جانور است. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر این گوسفندها جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و گوسفندهای دال آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. گوسفندهای دال ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Bud Marschner - Alissa Crandall
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده