جانوران مهره‌دار - پستانداران: شاخ‌بلند شبدیز

جانوران مهره‌دار - پستانداران: شاخ‌بلند شبدیز

جانوران مهره‌دار - پستانداران: شاخ‌بلند شبدیز

نام: شاخ‌بلند شبدیز Sable antelope
نام علمی: Hippotragus niger
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: شاخ‌بلندهای چرنده
سرده: بزاسبی‌ها
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی میوسن پسین (۱۱/۶۰۸ تا ۵/۳۳۲ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: سبزه‌زارها و درخت‌زارهای گرم‌دشت‌های کشورهای موزامبیک، تانزانیا، زیمبابوه، زامبیا، شمال آفریقای جنوبی، بوتسوانا، جنوب شرقی کنیا، جنوب جمهوری دموکراتیک کنگو و جنوب شرقی آنگولا در جنوب قاره‌ی آفریقا
زندگانی: ۱۷ سال (دربند ۱۹/۸ سال)
سن بلوغ: ۲ تا ۳ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ نوزاد، با ۸ تا ۹ ماه زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون برگ‌ها (۹۰ درصد)، سبزه‌ها و سبزی‌ها
شکارگران: شیر، پلنگ، سگ وحشی آفریقایی، کفتارها، تمساح‌ها و آدمی
رنگ: نرها شاه‌بلوطی تا سیاه و ماده‌ها شاه‌بلوطی تا قهوه‌ای تیره در پشت و سفید در گونه‌ها، چانه و شکم
اندازه: وزن ۲۳۵ کیلوگرم برای نرها و ۲۲۰ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۹۰ تا ۲۵۵ سانتی‌متر، دُم به درازای ۴۰ تا ۷۵ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۱۱۷ تا ۱۴۰ سانتی‌متر (ماده‌ها ۲۰ درصد کوتاه‌ترند.)
درباره‌ی جانور: شاخ‌بلند شبدیز جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. شاخ‌بلندهای شبدیز در گله‌هایی با یک نر بالغ، چندین ماده و بچه‌های‌شان زندگی می‌کنند. این گله‌ها از ۱۵ تا ۲۵ شاخ‌بلند برپا شده‌اند. نرهای جوان نیز گله‌هایی با ۱۲ شاخ‌بلند برپا می‌کنند. این جانوران بدنی باریک، پاهایی بلند، دُمی کم‌وبیش بلند و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی کلفت و بلند، سری کشیده، گوش‌هایی بلند و بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. شاخ‌بلندهای شبدیز یالی کوتاه و ایستاه و همچنین ۲ شاخ دارند. شاخ‌های نرها ۸۱ تا ۱۶۵ و شاخ‌های ماده‌ها ۶۱ تا ۱۰۲ سانتی‌متر بلندا دارند. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر این جانوران جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و شاخ‌بلندهای شبدیز آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. شاخ‌بلندهای شبدیز ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Bernard DUPONT - Ulli J.
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده