جانوران مهره‌دار - پستانداران: بز کوهی راکی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: بز کوهی راکی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: بز کوهی راکی

نام: بز کوهی راکی Rocky Mountain goat
نام علمی: Oreamnos americanus
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: بزیان
سرده: بزهای کوهی آمریکای شمالی
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیستوسن (۲/۵۸ تا ۰/۰۱۱۷ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: منطقه‌های صخره‌ای و شیب‌دار بلندی‌های ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متری رشته‌کوه راکی در جنوب شرقی ایالت آلاسکا، غرب کانادا و غرب کشور آمریکا در آمریکای شمالی
زندگانی: ۱۲ تا ۱۵ سال (بیشینه ۱۸ سال) (دربند ۱۶ تا ۲۰ سال)
سن بلوغ: ۲/۵ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۳ نوزاد، با ۱۵۰ تا ۱۸۰ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون سبزه‌ها، سبزی‌ها، سرخس‌ها، خزه‌ها، گلسنگ‌ها، سرشاخه‌ها و برگ‌ها
شکارگران: شیر کوهی، خرس گریزلی (زیرگونه‌ی خرس قهوه‌ایخرس سیاه آمریکایی، گرگ، کایوت، گربه‌ی دم‌کوتاه، ولورین و وشق کانادایی (بچه‌ها: عقاب طلایی و عقاب سرسفید)
رنگ: سفید گراینده به خاکستری یا قهوه‌ای
اندازه: وزن ۹۵ تا ۱۱۵ کیلوگرم برای نرها و ۶۰ تا ۷۵ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۵۵ تا ۱۸۰ سانتی‌متر برای نرها و ۱۴۰ تا ۱۷۰ سانتی‌متر برای ماده‌ها، دُم به درازای ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر (نرها ۴۰ تا ۶۰ درصد بزرگ‌ترند.)
درباره‌ی جانور: بز کوهی راکی جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی کوتاه و کلفت و دُمی کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی کوتاه، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. بزهای کوهی راکی موهای پشمی فشرده‌ای دارند. خز کلفت این جانور این توانایی را به آن می‌دهد تا بتواند در سرمای سخت و منفی ۴۶ درجه و بادهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت زندگی کند. بزهای کوهی راکی موهایی کوتاه همانند یال در پشت و در راستای ستون مهره‌ها دارند. همچنین آنان ریش و ۲ شاخ به بلندای ۱۵ تا ۲۸ سانتی‌متر دارند. بر روی شاخ‌های بز کوهی راکی گره‌هایی دیده می‌شود که هر گره، نمایانگر یک سال از سن جانور است. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر این بزها جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و بزهای کوهی راکی آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. بزهای کوهی راکی ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. این بزها بسیار چابک هستند. آنان این توانایی را دارند که از صخره‌های سخت‌گذر و دور از دسترس شکارگران به‌خوبی بالا بروند. 
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Ron Wolf - Tom Blandford
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده