جانوران مهره‌دار - پستانداران: گورخر گروی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گورخر گروی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گورخر گروی

نام: گورخر گروی Grevy's zebra
نام علمی: Equus grevyi
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: تک‌سم‌سانان
زیرراسته: اسب‌سانیان
خانواده: اسبان
زیرخانواده: اسبیان
سرده: اسب‌ها
پایندگی: گونه‌ی در دسترس آسیب (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیستوسن (۲/۵۸ تا ۰/۰۱۱۷ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: سبزه‌زارهای خشک و نیمه‌خشک و گرم‌دشت‌های اقاقیای بخش‌های کوچکی از کشورهای کنیا و اتیوپی در منطقه‌ی شاخ قاره‌ی آفریقا
زندگانی: ۱۲ تا ۱۳ سال (بیشینه ۱۸ سال) (دربند ۲۲ تا ۳۰ سال)
سن بلوغ: نرها ۶ سالگی و ماده‌ها ۳ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ نوزاد، با ۳۵۸ تا ۴۳۸ (میانگین: ۳۹۰) روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان به‌ویژه سبزه‌ها، گیاهان گُل‌ده و برگ‌های سر شاخه‌ها
شکارگران: شیر، پلنگ، یوزپلنگ، کفتار راه‌راه و سگ وحشی آفریقایی
رنگ: پشت، پهلوها، سر و گردن پوشیده از خط‌های عمودی سیاه و سفید و شکم به‌رنگ سفید، سراسر اندام‌ها نیز پوشیده از نوارهای افقی سیاه و سفید، دارای پوزه‌ای به‌رنگ قهوه‌ای تا سیاه و همچنین دارای نواری سیاه در پشت و در راستای ستون مهره‌ها (خط‌های روی بدن گورخرها بی‌همتا هستند و برای شناسایی آنان کاربرد دارند؛ همچون اثر انگشت آدمی. همچنین گورخرها با رفتن در میان درختان و سبزه‌های بلند، با خط‌های روی بدن‌شان خود را از دید دیگر جانوران پنهان می‌کنند. کاربرد دیگر این خط‌ها این است که بدن گورخرها را در هوای گرم خنک می‌کنند. همچنین خط‌های سفید نوری غیرپلاریز باز می‌تابانند و حشرات را از بدن گورخرها دور می‌کنند.)
اندازه: وزن ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم، سر و بدن به درازای ۲۵۰ تا ۲۷۵ سانتی‌متر، دُم به درازای ۵۵ تا ۷۵ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها (جدوگاه) ۱۴۵ تا ۱۶۰ سانتی‌متر (نرها ۱۰ درصد بزرگ‌ترند.)
درباره‌ی جانور: گورخر گروی یا گورخر شاهی Imperial zebra، بزرگ‌ترین گونه‌ی اسب وحشی در جهان است و تنها اسب رام‌شده از آن بزرگ‌تر است. گورخرهای گروی جانورانی روزگرد و گروه‌زیست هستند و در گله‌هایی بزرگ زندگی می‌کنند. همچنین آنان قلمروخواه هستند. قلمرو آنان میان ۲ تا ۱۲ کیلومتر مربع برای هر گله گستردگی دارد. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی بلند، دُمی دراز، یالی بلند و ایستاده و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی کلفت و بلند، سری بزرگ و کشیده، گوش‌هایی بسیار بزرگ و گِرد و چشمانی درشت دارند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. گورخرها تنها یک انگشت در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابد. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. گورخرها با لگد زدن و گاز گرفتن از خود دفاع می‌کنند. دندان‌های آسیای آنان پهن و تاج‌دار است و برای جویدن گیاهان کاربرد دارند. این جانوران دوندگان سریعی هستند و می‌توانند برای زمانی دراز به‌گونه‌ی یکنواخت بدوند. گورخرهای گروی می‌توانند به‌گونه‌ی ایستاده بخوابند. آنان روزها ایستاده می‌خوابند و شب‌ها برای خوابیدن دراز می‌کشند. دستگاه ایستایی گورخرها دربرگیرنده‌ی مجموعه‌ای از رباط‌ها، زردپی‌ها و ماهیچه‌هایی‌ست که مفصل‌های اصلی دست و پای آنان را هنگام خواب کوتاه، قفل می‌کند. گورخرهای گروی دارای حس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه‌ی نیرومندی هستند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Mark mark - Jon Isaacs
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده