جانوران مهره‌دار - پستانداران: گاومیش آفریقایی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گاومیش آفریقایی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گاومیش آفریقایی

نام: گاومیش آفریقایی African buffalo
نام علمی: Syncerus caffer
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: گاویان
سرده: گاومیش‌های آفریقایی
پایندگی: گونه‌ی در نزدیکی هشدار (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیستوسن میانه یا چیبانین (۰/۷۸۱ تا ۰/۱۲۶ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌های انبوه دشت، جنگل‌های بارانی دشت، جنگل‌ها و سبزه‌زارهای کوهستانی، سبزه‌زارهای اقاقیا، درخت‌زارهای میومبو، گرم‌دشت‌های کرانه‌ای، دشت‌ها و بوته‌زارهای نیمه‌خشک زیر صحرای بزرگ آفریقا
زندگانی: ۲ سال (دربند ۲۹/۵ سال)
سن بلوغ: نرها ۴/۵ تا ۶ سالگی و ماده‌ها ۳/۵ تا ۵/۵ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۳۳۰ تا ۳۴۶ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان به‌ویژه سبزه‌ها و جگنیان
شکارگران: شیر، پلنگ، کفتار خال‌دار، سگ وحشی آفریقایی و آدمی
رنگ: قهوه‌ای تیره تا سیاه (زیرگونه‌ی گاومیش جنگلی آفریقایی: قهوه‌ای گراینده به سرخ (نگاره‌ی ۲))
اندازه: وزن ۴۲۵ تا ۸۷۰ کیلوگرم، سر و بدن به درازای ۱۷۰ تا ۳۴۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۱۰۰ تا ۱۷۰ سانتی‌متر (زیرگونه‌ی گاومیش جنگلی آفریقایی ۳۰ تا ۴۰ درصد کوچک‌تر است. وزن ۲۵۰ تا ۳۲۰ کیلوگرم، بلندای بدن تا شانه‌ها ۱۰۵ سانتی‌متر)
درباره‌ی جانور: گاومیش آفریقایی یا بوفالوی آفریقایی، جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران در دو گروه زندگی می‌کنند: گله‌های بسیار بزرگ درهم آمیخته‌ی نر و ماده و گله‌های کوچک نرهای سالمند و جوان. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی کم‌وبیش کوتاه، دُمی بلند و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی بلند و کلفت، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند، چشمانی درشت و ۲ شاخ دارند. شاخ‌های گاومیش آفریقایی خمیده و سپرمانند هستند و در پایه به‌هم می‌رسند. بازه‌ی میان ۲ شاخ نرها ۱۰۰ (گاه ۱۶۴) سانتی‌متر است. شاخ‌های زیرگونه‌ی گاومیش جنگلی آفریقایی ساده‌تر، دارای دهانه‌ی باریک‌تر و رو به پشت هستند. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر گاومیش‌ها جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و گاومیش‌ها آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. گاومیش‌های آفریقایی ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. گاومیش آفریقایی دارای ۴ زیرگونه است که بر این پایه‌اند: گاومیش دماغه Cape buffalo، گاومیش جنگلی آفریقایی African forest buffalo، گاومیش سودان Sudan buffalo و گاومیش نیل Nile buffalo.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Bernard DUPONT - Richard McManus
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده