جانوران مهره‌دار - پستانداران: گاومیش کوهان‌دار آمریکایی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گاومیش کوهان‌دار آمریکایی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گاومیش کوهان‌دار آمریکایی

نام: گاومیش کوهان‌دار آمریکایی American bison
نام علمی: Bison bison
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: گاویان
سرده: گاوها
پایندگی: گونه‌ی در نزدیکی هشدار (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: دره‌های رودخانه‌ای، مرغزارها، دشت‌ها، سبزه‌زارهای باز و نیمه‌باز، بوته‌زارهای درمنه، زمین‌های نیمه‌خشک و درختچه‌زارهای بخش‌های کوچک و پراکنده‌ی ایالت آلاسکا، غرب کانادا، غرب کشور آمریکا و شمال مکزیک در آمریکای شمالی
زندگانی: ۱۵ تا ۲۰ سال (دربند ۴۰ سال)
سن بلوغ: نرها ۳ سالگی و ماده‌ها ۲ تا ۳ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ نوزاد، با ۲۸۵ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان به‌ویژه سبزه‌ها و جگنیان
شکارگران: آدمی (بچه‌ها و بیماران: گرگ و شیر کوهی) (لاشه‌ها: خرس گریزلی (زیرگونه‌ی خرس قهوه‌ای))
رنگ: زمستان‌ها قهوه‌ای تیره و تابستان‌ها قهوه‌ای روشن
اندازه: وزن ۳۱۸ تا ۱۱۷۹ کیلوگرم (میانگین: ۴۶۰ تا ۹۸۸ کیلوگرم برای نرها و ۳۶۰ تا ۶۴۰ کیلوگرم برای ماده‌ها)، سر و بدن به درازای ۳۵۰ سانتی‌متر برای نرها و ۲۸۵ سانتی‌متر برای ماده‌ها، دُم به درازای ۳۰ تا ۹۵ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۱۸۶ تا ۲۰۱ سانتی‌متر (نرها بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌ترند.)
درباره‌ی جانور: گاومیش کوهان‌دار آمریکایی یا بوفالوی آمریکایی American buffalo، بزرگ‌ترین، درازترین و دومین پستاندار بلند آمریکای شمالی پس از موس است. همچنین گاومیش کوهان‌دار آمریکایی، پستاندار ملی کشور آمریکا و جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران در دو گروه زندگی می‌کنند: گله‌ی نرهای بالغ و جوان و گله‌ی ماده‌ها و بچه‌های‌شان. اگرچه درون برخی از گله‌های ماده‌ها چند نر سالمند نیز دیده می‌شوند. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی بلند و دُمی کم‌وبیش بلند دارند. همچنین آنان گوژی کم‌وبیش بلند روی شانه‌ها، گردنی بسیار کوتاه، سری بزرگ و مخروطی‌مانند، گوش‌هایی بیضی‌مانند و کوچک، چشمانی درشت و موهایی آویزان در زیر گلو و گردن دارند. بدن این گاومیش‌ها پوشیده از پشمی پُرپشت است که در زمستان انبوه‌تر و تیره‌تر می‌شود. گاومیش‌های کوهان‌دار آمریکایی ۲ شاخ به بلندای ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر دارند. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر گاومیش‌ها جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و گاومیش‌ها آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. گاومیش‌های کوهان‌دار آمریکایی ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. این جانوران شناگران خوب و دوندگان سریعی هستند و می‌توانند با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت بدوند. گاومیش کوهان‌دار آمریکایی دارای ۲ زیرگونه است که بر این پایه‌اند: گاومیش کوهان‌دار دشتی یا بوفالوی دشتی Plains bison (نگاره‌ی ۱) و گاومیش کوهان‌دار جنگلی یا بوفالوی جنگلی Wood bison (نگاره‌ی ۲).
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Love_Wilderness - Cline River Photography
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده