جانوران مهره‌دار - پستانداران: راکون

جانوران مهره‌دار - پستانداران: راکون

جانوران مهره‌دار - پستانداران: راکون

نام: راکون Raccoon
نام علمی: Procyon lotor
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خوارسانان
زیرراسته: سگ‌سانیان
خانواده: خرسکیان
سرده: خرسکی‌ها
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیوسن (۵/۳۳۲ تا ۲/۵۸۸ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌های برگریز و مخلوط، منطقه‌های کوهستانی، مرداب‌های کرانه‌ای و منطقه‌های شهری جنوب کانادا، بیشتر کشور آمریکا و شمال کشور مکزیک در آمریکای شمالی (راکون به اروپای مرکزی، منطقه‌ی قفقاز و کشور ژاپن نیز برده شده و جانور بومی این سرزمین‌ها به‌شمار نمی‌رود.)
زندگانی: ۵ تا ۱۶ سال (بیشینه ۲۰ سال) (دربند ۲۱ سال)
سن بلوغ: نرها ۱۲ تا ۲۴ ماهگی و ماده‌ها ۸ تا ۱۲ ماهگی
زادآوری: زنده‌زا، ۳ تا ۷ نوزاد، با ۶۳ تا ۶۵ روز زمان بارداری
خوراک: همه‌چیزخواری همچون شکار بی‌مهرگان و حشرات (۴۰ درصد)، مهره‌داران کوچک (۲۷ درصد) همانند جوندگان کوچک، پرندگان، تخم و جوجه‌ی پرندگان، قورباغه‌ها، سمندرها، ماهیان و خرچنگ، همچنین گیاهان (۳۳ درصد) همانند میوه، دانه و آجیل
شکارگران: کایوت، گرگ خاکستری، آدمی، جغدها و بازها همچون بازعقاب آراسته و باز دم‌سرخ (بچه‌ها: مارها)
رنگ: خاکستری تا قهوه‌ای گراینده به سرخ، با ماسکی سیاه بر چهره و ۲ خط سفید در پیشانی، دارای دُمی با ۴ تا ۱۰ نوار سیاه
اندازه: وزن ۵ تا ۲۶ کیلوگرم، سر و بدن به درازای ۴۰ تا ۷۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۲۳ تا ۳۰ سانتی‌متر (نرها ۱۰ تا ۲۰ درصد سنگین‌ترند.)
درباره‌ی جانور: راکون یا راکون معمولی Common raccoon، جانوری باهوش، درختی، شب‌زی و کف‌رو است، به‌گونه‌ای که همانند آدمی بر روی استخوان‌های کف پا راه می‌رود. همچنین راکون به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. این جانوران پاهایی کوتاه، دُمی بلند، گوش‌هایی کوتاه و ایستاده، پوزه‌ای نوک‌تیز و چشمانی با توانایی دید در شب دارند. همچنین آنان ۵ انگشت در دست‌ها و پاهای‌شان دارند. راکون‌ها دارای حس بویایی، بینایی و لامسه‌ی نیرومندی هستند. حس لامسه‌ی راکون‌ها بیشتر از پوزه، در انگشتان دست‌های آنان جای گرفته است. راکون‌ها درخت‌نورد و شناگرانی توانا هستند. این جانوران دُمی بلند برای ترازمند کردن خود، در هنگام راه رفتن بر روی شاخه‌ی درختان دارند. آنان این توانایی را دارند که بر روی دو پا بایستند. راکون‌ها می‌توانند با سرعت ۱۶ تا ۲۴ کیلومتر بر ساعت بدوند و همچنین با سرعت ۵ کیلومتر بر ساعت شنا کنند. همچنین آنان قلمروخواه هستند. قلمرو آنان میان ۱ تا ۳ کیلومتر مربع گستردگی دارد.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity - a-z-animals - animalia
نگاره: Walkuere123 - Sean McCann

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده