جانوران مهره‌دار - پرندگان: بازعقاب آراسته

جانوران مهره‌دار - پرندگان: بازعقاب آراسته

جانوران مهره‌دار - پرندگان: بازعقاب آراسته

نام: بازعقاب آراسته Ornate hawk-eagle
نام علمی: Spizaetus ornatus
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: بازسانان
خانواده: بازان
زیرخانواده: عقابیان
سرده: بازعقاب‌های بنیادین
پایندگی: گونه‌ی در نزدیکی هشدار (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیوسن (۵/۳۳۲ تا ۲/۵۶ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌های نمناک گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جنوب کشور مکزیک، سراسر آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی (تا شمال کشور آرژانتین)
زندگانی: ناشناخته
سن بلوغ: ۲ تا ۳ سالگی
زادآوری: تخم‌گذار، ۱ تخم، با ۴۳ تا ۴۸ روز زمان جوجه‌کشی
خوراک: شکار پرندگان همچون شب‌خروش کاکلی، شب‌خروش تیره‌پا، وشم بزرگ، وشم قهوه‌ای، گوش‌خراش زمینی، توکان سینه‌گوگردی، دارکوب نوارسبز، مرغ، پوتو بزرگ، شیپورزن بال‌سفید، حواصیل آبی کوچک، گاوچرانک، جغد جیغ‌کش آمریکای میانه، ماهی‌خورک حلقه‌دار، گندمرغ، کبوترها، طوطی‌ها، کوکوها و دم‌درازها، شکار پستانداران همانند سنجاب یوکاتان، سنجاب دپه، سنجاب دم‌سرخ، موش پنبه، راکون، کوآتی بینی‌سفید، خرسک دم‌حلقه‌ای، نیم‌گربه، خفاش میوه‌خوار جامائیکایی، مورچه‌خوار ابریشمی، آگوتی‌ها، آکوچی‌ها، خزمیمون‌ها، تامارین‌ها، مارموست‌ها، تی‌تی‌ها، خفاش‌های برگ‌بینی و صاریغ‌ها و همچنین گاهی شکار مارمولک و مار
شکارگران: ناشناخته
رنگ: سیاه تا قهوه‌ای تیره در پشت و سفید با نوارهای سیاه‌رنگ در سینه و شکم، همچنین کناره‌های گردن به رنگ سرخ کم‌رنگ تا قهوه‌ای، دارای نوک‌پایه، پاها و چشمانی به رنگ زرد
اندازه: وزن ۸۳۵ تا ۱۲۱۵ گرم برای نرها و ۹۵۰ تا ۱۷۶۰ گرم برای ماده‌ها، بدن به درازای ۵۶ تا ۶۸/۵ سانتی‌متر، بازه‌ی میان دو سر بال‌ها ۱۱۷ تا ۱۴۲ سانتی‌متر (ماده‌ها ۱۳ درصد بزرگ‌ترند.)
درباره‌ی جانور: بازعقاب آراسته پرنده‌ای روزگرد و پنجه‌رو است، به‌گونه‌ای که بر روی انگشتان پا راه می‌رود. همچنین بازعقاب آراسته پرنده‌ای تک‌همسر است و به شیوه‌ی جفتی و همراه با جفت خود زندگی می‌کند. این پرندگان بال‌هایی بزرگ و پهن، سری کاکل‌دار و پوشیده از پَر، چشمانی درشت و نوکی تیز، خمیده و قلاب‌مانند دارند. همچنین آنان دارای پاهایی نیرومند و پنجه‌هایی بلند، نوک‌تیز و خمیده هستند. بازعقاب‌های آراسته در بینایی و شنوایی بسیار نیرومندند، ولی در بویایی کم‌توان هستند. این پرندگان می‌توانند آشیانه‌هایی بزرگ با ژرفای ۵۰ و پهنای ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر بسازند.
بن‌مایگان: wikipedia - oiseaux-birds
نگاره: ASAV Photography - Fernando Burgalin Sequeira

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده