داستان کوتاه ضمیر ناخودآگاه

داستان کوتاه ضمیر ناخودآگاه

ناپلئون هیل که یکی از نویسندگان به‌نام در علم موفقیت است، می‌گه: الان وقت آن رسیده که به‌صورت قانونی ضمیر ناخودآگاه خودمون رو فریب بدیم! داستان از این قراره که: آقایی بود در فرانسه و ایشون داروساز بود به‌اسم امیل کوئه. امیل کوئه علاوه بر داروسازی، محقق هم بود. یه روز یکی از رفقای امیل میاد در داروخونه و می‌گه: امیل من فلان بیماری رو دارم و می‌خام بهم دارو بدی. بیماری دوست امیل از اون بیماری‌هایی بود که حتما نیاز به نسخه‌ی پزشک داشته و امیل نمی‌تونسته به او دارو بده.
امیل به دوستش می‌گه: من نمی‌تونم دارو بدم. حتما باید بری پیش پزشک. رفیقش هم می‌شینه وسط داروخونه می‌گه یا دارو میدی یا بیرون نمی‌رم! امیل می‌بینه که این رفیقش از داروخونه بیرون برو نیست. یه پاکت قرص تقویتی میده بهش و می‌گه اینم داروت. برو بخور خوب میشی. رفیق امیل میره و امیل یه نفس راحت می‌کشه. یه مدت بعد رفیقش میاد می‌گه: امیل اومدم تشکر کنم. خوب شدم. مرسی! امیل می‌دونسته که چیزی که به او داده واقعا دوای دردش نبوده! فکر می‌کنه چرا این اتفاق افتاد؟ شروع به یک سری تحقیقات می‌کنه. این تحقیقات به دو شاخه تقسیم میشه. یک شاخه‌اش منجر به کشف جدیدی در علم پزشکی میشه به اسم دارونما!
بیمارانی هستند که فکر می‌کنن اگه روزی شونصد تا قرص نخورن و شصت تا سوزن بهشون نزنن، خوب نمی‌شن. از دارونما برای این افراد استفاده میشه. یه چیزی قلابی به او میدن که واقعا دارو نیست تا که اون رو بخوره و اثر روانی اون موجب بهبودیش بشه. امروزه از دارونماها، هم در پزشکی و هم در روانشناسی استفاده میشه.
و اما شاخه‌ی دوم تحقیقات امیل کوئه:
امیل با خودش گفت من مطمئنم که این قرص دوستم رو خوب نکرده. اون من رو قبول داشت. گفت امیل تو باید به من دارو بدی. منم یه چیزی بهش دادم و گفتم برو این خوبت می‌کنه. احتمالا میزانی که من رو قبول داشت، باورم کرده بود، جمله‌ای که بهش گفتم، فکری که جمله‌ی من در ذهن او ایجاد کرد، خوبش کرده!
امیل کوئه تحقیقات مفصلی کرد و یک جمله‌ای رو درست کرد. این جمله رو در کشورهای مختلف به انسان‌های مختلفی که توی زندگیشون مشکلات زیادی داشتند، پیشنهاد شد که مرتب این جمله رو بگند. جمله چی بود؟
«زندگی من هر روز از هر جهت بهتر و بهتر می‌شود.»
هزاران نفر مورد تست قرار گرفتن و تنها کاری که می‌کردن این بود که صبح تا شب راه می‌رفتن و می‌گفتن: «زندگی من هر روز از هر جهت بهتر و بهتر می‌شود.» و جالبه بدونید که درصد بسیار بالایی‌شون در زمانی کوتاهی اعلام کردن که ما مشکلاتمون حل شده است!
«در واقع گول زدن ضمیر ناخودآگاه.»

 

نگاره: Irina Sobol
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده