جانوران مهره‌دار - پستانداران: چیتال

جانوران مهره‌دار - پستانداران: چیتال

جانوران مهره‌دار - پستانداران: چیتال

نام: چیتال Chital
نام علمی: Axis axis
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گوزنان
زیرخانواده: گوزنیان جهان نو
سرده: گوزن‌های خال‌دار
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیستوسن میانه یا چیبانین (۰/۷۸۱ تا ۰/۱۲۶ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌ها و سبزه‌زارهای کشورهای هند، سری‌لانکا، نپال، بنگلادش و بوتان در جنوب قاره‌ی آسیا (چیتال به کشورهای آمریکا، کلمبیا، استرالیا و کرواسی نیز برده شده و جانور بومی این سرزمین‌ها به‌شمار نمی‌رود.)
زندگانی: ۱۰ سال (دربند ۲۰ تا ۲۲ سال)
سن بلوغ: نرها ۳۰ ماهگی و ماده‌ها ۱۴ تا ۱۷ ماهگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۳ نوزاد، با ۲۲۶ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون سبزه‌ها، سبزی‌ها، برگ‌ها، درختچه‌ها، جگنیان، گیاهان گل‌ده، گل‌ها، میوه‌ها و قارچ‌ها
شکارگران: گرگ هندی (زیرگونه‌ی گرگببر، شیر، پلنگ، سگ، سگ وحشی آسیایی، پایتون‌ها و تمساح‌ها (بچه‌ها: گربه‌ی ماهیگیر، گربه‌ی جنگلی، شغال طلایی، روباه‌ها (از خانواده‌ی سگان) و عقاب‌ها (از خانواده‌ی بازان))
رنگ: طلایی تا حنایی با خال‌های سفید در پشت و پهلوها و سفید در شکم، گلو، درون گوش‌ها، درون پاها، زیر دُم و پیرامون دُم، دارای خطی سیاه در پشت و در راستای ستون مهره‌ها
اندازه: وزن ۳۰ تا ۷۵ کیلوگرم برای نرها و ۲۵ تا ۴۵ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۷۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۲۰ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۹۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر برای نرها و ۶۵ تا ۷۵ سانتی‌متر برای ماده‌ها
درباره‌ی جانور: چیتال یا گوزن خال‌دار Spotted deer، جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران در دو گروه زندگی می‌کنند: گله‌ی ماده‌ها و بچه‌های‌شان و نرهای بالغ که به‌جز زمان زادآوری، تنهازیست هستند. این جانوران بدنی باریک، پاهایی بلند، دست‌هایی کوتاه‌تر از پاها، دُمی کوتاه و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی بلند، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. چیتال‌های نر ۲ شاخ به بلندای ۱۰۰ سانتی‌متر با ۳ شاخک دارند. چیتال‌های ماده نیز بدون شاخ هستند. شاخ‌ها یک جفت استخوان بلند و شاخک‌دار هستند که بر روی سر این جانوران جای گرفته‌اند. این شاخ‌ها همیشگی نیستند و هر ساله می‌افتند و به جای‌شان شاخ‌های تازه و بزرگ‌تری می‌رویند. چیتال‌ها شاخ‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. چیتال‌ها ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Praveen Pandian - Niranj Vaidyanathan
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده