جانوران مهره‌دار - خزندگان: لاک‌پشت دریایی سبز

جانوران مهره‌دار - خزندگان: لاک‌پشت دریایی سبز

جانوران مهره‌دار - خزندگان: لاک‌پشت دریایی سبز

نام: لاک‌پشت دریایی سبز Green sea turtle
نام علمی: Chelonia mydas
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
راسته: لاک‌پشت‌سانان
زیرراسته: نهان‌گردن‌سانیان
خانواده: لاک‌پشتان دریایی
سرده: Chelonia
پایندگی: گونه‌ی در دسترس آسیب (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پالئوسن (۶۵/۵ تا ۵۵/۸ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: آب‌های کم‌ژرف گرمسیری و نیمه‌گرمسیری اقیانوس‌های آرام، اطلس و هند
زندگانی: ۷۵ سال
سن بلوغ: ۲۷ تا ۵۰ سالگی
زادآوری: تخم‌گذار، ۷۵ تا ۲۰۰ تخم، با ۴۵ تا ۷۵ روز زمان ماندن در تخم
خوراک: همه‌چیزخواری ولی بیشتر گیاهان همچون جلبک، همچنین شکار نرم‌تنان، سخت‌پوستان، عروس دریایی، اسفنج دریایی و تخم ماهیان
شکارگران: کوسه‌ها (تخم‌ها و نوزادان: جگوار، روباه سرخ، سگ رمیده، شغال طلایی، تمساح آب شور، کوسه‌ی ببری، کوسه‌ی سفیدلکه‌ای اقیانوسی، خرچنگ‌ها و آدمی)
رنگ: پشت‌لاک قهوه‌ای خال‌دار یا مرمرین با پرتوهای رنگارنگ و زیرلاک به‌رنگ زرد، اندام‌ها نیز تیره‌رنگ با خط‌های زرد (این لاک‌پشت در زیر پشت‌لاک خود لایه‌ای از چربی سبزرنگ دارد. از همین روی لاک‌پشت سبز نام گرفته است.)
اندازه: وزن ۶۸ تا ۱۹۰ (گاه ۳۱۵) کیلوگرم، لاک به درازای ۷۸ تا ۱۱۲ (گاه ۱۵۰) سانتی‌متر
درباره‌ی جانور: لاک‌پشت دریایی سبز یا لاک‌پشت دریایی سیاه Black (sea) turtle یا لاک‌پشت سبز آرام Pacific green turtle، جانوری نیمه‌آبزی، روزگرد و کُندرو است. همچنین این لاک‌پشت به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. این جانوران لاکی استخوانی و سخت دارند که استخوان‌ها و بخش‌های نرم و آسیب‌پذیر بدن‌شان را می‌پوشاند. لاک این لاک‌پشت‌ها به ستون مهره‌ها، دنده‌ها و چند استخوان دیگر آنان چسبیده است، از همین روست که جانورانی کُندرو و کم‌وبیش سنگین‌وزن هستند. این لاک‌پشت دریایی به‌وارون لاک‌پشت‌های خشکی‌زی، نمی‌تواند سر، دست‌ها و پاهای خود را به درون لاک بکشد. لاک‌پشت‌های دریایی سبز پوستی کلفت و پولک‌دار، دُمی کوتاه، سری بزرگ و آرواره‌هایی پُرتوان دارند. همچنین این لاک‌پشت‌ها دست‌ها و پاهایی باله‌مانند دارند. هر کدام از دست‌ها و پاهای آنان نیز دارای یک پنجه است. لاک‌پشت‌های دریایی سبز نمی‌توانند به آسانی در خشکی راه بروند، از همین روی بیشتر زندگی خود را در آب می‌گذرانند و جز برای تخم‌گذاری از آب بیرون نمی‌آیند. همچنین این لاک‌پشت‌ها در بینایی و بویایی نیرومندند، ولی از آن‌جا که گوش بیرونی ندارند، شنوایی آنان کم‌توان است. لاک‌پشت‌های دریایی سبز جانورانی سودمند هستند. آنان با خوردن جلبک‌ها، از رشد بی‌رویه‌ی آن‌ها در بستر دریا جلوگیری می‌کنند. همچنین آنان با خوردن گونه‌های دریایی همچون عروس دریایی، جمعیت رو به افزایش آن‌ها را مهار می‌کنند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Michaels Bubbles - Randi Ang

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده