جانوران مهره‌دار - پستانداران: مرال

جانوران مهره‌دار - پستانداران: مرال

جانوران مهره‌دار - پستانداران: مرال

نام: مرال Red deer
نام علمی: Cervus elaphus
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گوزنان
زیرخانواده: گوزنیان جهان دیرین
سرده: گوزن‌ها
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی کالابرین (۱/۸۰ تا ۰/۷۸۱ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌ها و درخت‌زارهای بیشتر قاره‌ی اروپا، منطقه‌ی قفقاز، کشورهای ترکیه و ایران، آسیای میانه، بخش‌هایی از غرب آسیا و کوه‌های اطلس در شمال کشورهای مراکش، الجزایر و تونس در شمال قاره‌ی آفریقا (مرال به کشورهای استرالیا، نیوزلند، آمریکا، کانادا، پرو، اروگوئه، شیلی و آرژانتین نیز برده شده و جانور بومی این سرزمین‌ها به‌شمار نمی‌رود.)
زندگانی: ۲۰ سال (بیشینه ۲۶/۸ سال)
سن بلوغ: ۱۶ ماهگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۲۴۰ تا ۲۶۲ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان؛ تابستان‌ها: سبزه‌ها، جگنیان و گیاهان گل‌ده (به‌ویژه ستاره‌ای‌ها و زاغک‌ها (از خانواده‌ی کاسنیان)، بنفشه‌ها، شبدرها، قاصدک‌ها و گاهی قارچ‌ها) و زمستان‌ها: پوست درختانی همانند سدر، سماق، شوکران شرقی، کاج خاکستری و افرای سرخ
شکارگران: آدمی، گرگ، سگ و خرس قهوه‌ای (در ایران: پلنگ) (بچه‌ها: وشق اوراسیایی و گراز)
رنگ: تابستان‌ها قهوه‌ای گراینده به سرخ و زمستان‌ها قهوه‌ای گراینده به خاکستری؛ همچنین پیرامون دُم به‌رنگ زرد (گوزن سرخ کاسپین: تابستان‌ها قهوه‌ای تیره و زمستان‌ها خاکستری تیره)
اندازه: وزن ۱۶۰ تا ۲۴۰ کیلوگرم برای نرها و ۱۲۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۷۵ تا ۲۵۰ سانتی‌متر برای نرها و ۱۶۰ تا ۲۱۰ سانتی‌متر برای ماده‌ها، دُم به درازای ۱۲ تا ۱۹ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۹۵ تا ۱۳۰ سانتی‌متر (گوزن سرخ اروپای مرکزی با وزن ۵۰۰ کیلوگرم، بزرگ‌ترین زیرگونه و گوزن سرخ کُرسی با وزن ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم، کوچک‌ترین زیرگونه‌ی مرال به‌شمار می‌روند.)
درباره‌ی جانور: مَرال یا گوزن سرخ یا گاو کوهی، جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران در دو گروه زندگی می‌کنند: گله‌ی نرها و گله‌ی ماده‌ها و بچه‌های‌شان. تابستان‌ها نرها و ماده‌ها در گله‌هایی جداگانه زندگی می‌کنند، ولی زمستان‌ها نرها به گله‌های ماده‌ها می‌پیوندند. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی بلند، دست‌هایی کوتاه‌تر از پاها، دُمی کوتاه و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی بلند، سری کشیده، گوش‌هایی بزرگ و بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. مرال‌های نر یالی در زیر گردن و ۲ شاخ به بلندای ۷۱ تا ۱۱۵ سانتی‌متر دارند. مرال‌های ماده نیز بدون شاخ هستند. شاخ‌ها یک جفت استخوان بلند و شاخک‌دار هستند که بر روی سر این جانوران جای گرفته‌اند. این شاخ‌ها همیشگی نیستند و هر ساله می‌افتند و به جای‌شان شاخ‌های تازه و بزرگ‌تری می‌رویند. مرال‌ها شاخ‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. مرال‌ها ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. مرال دارای ۱۰ زیرگونه است که بر این پایه‌اند: گوزن سرخ اروپای مرکزی Central European red deer، گوزن سرخ کاسپین یا گوزن سرخ خزری یا گوزن سرخ هیرکانی یا مرال هیرکانی Caspian red deer، گوزن سرخ نروژی Norwegian red deer، گوزن سرخ اسکاتلندی Scottish red deer، گوزن سرخ اسپانیایی Spanish red deer، گوزن سرخ مزولا Mesola red deer، گوزن سرخ سوئدی Swedish red deer، گوزن سرخ کُرسی Corsican red deer، گوزن بربری یا گوزن اطلس Barbary stag و گوزن سرخ کریمه Crimean red deer.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Jeff Lack Wildlife&Nature - Maria-H
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده