جانوران مهره‌دار - پستانداران: آهوی داما

جانوران مهره‌دار - پستانداران: آهوی داما

جانوران مهره‌دار - پستانداران: آهوی داما

نام: آهوی داما Dama gazelle
نام علمی: Nanger dama
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: شاخ‌درازیان
سرده: Nanger
پایندگی: گونه‌ی رو به نابودی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیوسن (۵/۳۳۲ تا ۲/۵۸۸ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: سبزه‌زارها، درختچه‌زارها، منطقه‌های نیمه‌بیابانی، گرم‌دشت‌های باز و فلات‌های کوهستانی منطقه‌ی ساحل صحرا و صحرای بزرگ آفریقا (امروزه تنها کشورهای چاد، مالی و نیجر در شمال قاره‌ی آفریقا)
زندگانی: ۱۲ سال (دربند ۱۹ سال)
سن بلوغ: نرها ۱۸ تا ۲۴ ماهگی و ماده‌ها ۹ تا ۱۲ ماهگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۵/۵ تا ۶ ماه زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون درختچه‌ها، سبزی‌ها، چمن‌ها، برگ‌ها (به‌ویژه برگ درخت اقاقیا)، جوانه‌ها و میوه‌ها (این آهوها در کنار درختان بر روی دو پا می‌ایستند و برگ‌های شاخه‌های آن‌ها را می‌خورند.)
شکارگران: شغال طلایی، شغال پشت‌سیاه، یوزپلنگ، کفتار خال‌دار، شیر و آدمی
رنگ: قهوه‌ای گراینده به سرخ در پشت و گردن؛ و سفید در شکم، سر، پیرامون دُم و پاها، دارای لکه‌ای سفید در گلو (پشت زیرگونه‌ی غربی دارای رنگ بیشتر و همچنین دارای ۲ نوار تیره از چشم‌ها تا دهان است؛ ولی زیرگونه‌ی شرقی سفیدی بیشتری دارد.)
اندازه: وزن ۴۰ تا ۷۵ کیلوگرم برای نرها و ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۴۰ تا ۱۶۸ سانتی‌متر، دُم به درازای ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۹۰ تا ۹۵ سانتی‌متر
درباره‌ی جانور: آهوی داما جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این آهوها در سه گروه زندگی می‌کنند: نرهای بالغ قلمروخواه، گله‌ی نرهای جوان و گله‌ی ماده‌ها و بچه‌های‌شان. آهوی‌های داما در گله‌هایی با یک نر بالغ، چندین ماده و بچه‌های‌شان زندگی می‌کنند. همچنین ماده‌ها با بچه‌های‌شان گله‌هایی کوچک و نرهای جوان گله‌هایی بزرگ برپا می‌کنند. این جانوران بدنی باریک، پاهایی بسیار بلند و باریک، دُمی کوتاه و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی بلند، سری کوچک و کشیده، پوزه‌ای باریک، گوش‌هایی بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. آهوی‌های داما ۲ شاخ بلند دارند. شاخ‌های نرها ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر بلندا دارند. شاخ‌های ماده‌ها نیز بسیار کوتاه‌تر هستند. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر آهوی‌های داما جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و آهوی‌های داما آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. آهوی‌های داما ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Puch Corinne - Amy the Nurse
گردآوری: فرتورچین

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده