جانوران مهره‌دار - پستانداران: قاقم

جانوران مهره‌دار - پستانداران: قاقم

جانوران مهره‌دار - پستانداران: قاقم

نام: قاقم Stoat
نام علمی: Mustela erminea
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خوارسانان
زیرراسته: سگ‌سانیان
خانواده: راسویان
زیرخانواده: راسوئیان
سرده: راسوها
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیستوسن میانه (۷۸۱ تا ۱۲۶ هزار سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: درخت‌زارهای کرانه‌ای، مرداب‌ها و منطقه‌های باز کنار جنگل‌های شمال قاره‌های اروپا و آسیا و همچنین کشور کانادا، ایالت آلاسکا و شمال کشور آمریکا در شمال آمریکای شمالی (قاقم در پایان سده‌ی نوزدهم به کشور نیوزیلند نیز برده شده و جانور بومی این سرزمین به‌شمار نمی‌رود.)
زندگانی: ۱ تا ۲ سال (بیشینه ۷ سال) (دربند ۱۲/۵ سال)
سن بلوغ: نرها ۱ سالگی و ماده‌ها ۹۵ روزگی
زادآوری: زنده‌زا، ۳ تا ۱۸ نوزاد، با ۲۸۰ روز زمان بارداری
خوراک: شکار جوندگان کوچک به‌ویژه موش‌ها، همچنین همسترهای دم‌کوتاه، خرگوش‌های بی‌دم و خرگوش‌ها، گاهی حشره‌خوارها، پرندگان کوچک، ماهی، دوزیستان، مارمولک و حشرات
شکارگران: روباه سرخ، روباه خاکستری، سمور آمریکایی، سمور ماهیگیر، سمور سیبری، گورکن آمریکایی، سگ، بازها، شاه‌بوف اوراسیایی، جغدباز شمالی، جغد تالابی و حواصیل خاکستری
رنگ: تابستان‌ها قهوه‌ای در پشت و سفید گراینده به زرد در شکم و زمستان‌ها سراسر سفید، دارای دُمی با نوک سیاه
اندازه: وزن ۲۵۸ گرم برای نرها و ۱۸۰ گرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۸/۷ تا ۳۲/۵ سانتی‌متر برای نرها و ۱۷ تا ۲۷ سانتی‌متر برای ماده‌ها، دُم به درازای ۷/۵ تا ۱۲ سانتی‌متر برای نرها و ۶/۵ تا ۱۰/۶ سانتی‌متر برای ماده‌ها (نرها ۲۵ درصد بزرگ‌تر و ۱/۵ تا ۲ برابر سنگین‌ترند.)
درباره‌ی جانور: قاقم یا قاقم اوراسیایی Eurasian ermine یا قاقم برینگیایی Beringian ermine، جانوری شب‌زی و پنجه‌رو است، به‌گونه‌ای که بر روی انگشتان پا راه می‌رود. همچنین قاقم به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. این جانوران بدنی دراز و باریک، پاهایی کوتاه، دُمی دراز، گردنی بلند، سری سه‌گوش، پوزه‌ای کم‌وبیش کوتاه، گوش‌هایی کوتاه و گِرد و خزی کلفت دارند. همچنین آنان ۵ انگشت در دست‌ها و پاهای‌شان دارند. پنجه‌های پای این راسوها ثابت هستند و جمع نمی‌شوند. قاقم‌ها پدیدآورنده‌ی بوی تندی هستند که آن را برای دفاع و همچنین نشانه‌گذاری قلمرو و یافتن جفت به‌کارگیری می‌کنند. همچنین آنان حس بویایی، شنوایی و بینایی نیرومندی دارند. قاقم‌ها شناگرانی توانا هستند. آنان این توانایی را دارند که از درختان بالا بروند و بر روی دو پا بایستند. همچنین آنان قلمروخواه هستند. قلمرو آنان میان ۱۰ تا ۲۰ هکتار گستردگی دارد.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Gary Mann - Ingo Hartkopf
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده