جانوران مهره‌دار - پستانداران: سمور دریایی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: سمور دریایی

جانوران مهره‌دار - پستانداران: سمور دریایی

نام: سمور دریایی Sea otter
نام علمی: Enhydra lutris
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خوارسانان
زیرراسته: سگ‌سانیان
خانواده: راسویان
زیرخانواده: سمورهای آبی
سرده: سمورهای دریایی
پایندگی: گونه‌ی در دسترس آسیب (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیوسن (۵/۳۳۲ تا ۲/۵۸۸ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: آب‌های با ژرفای ۱۵ تا ۲۳ متری کرانه‌های اقیانوس آرام شمالی (از شمال کشور ژاپن در شرق قاره‌ی آسیا تا جزیره‌مانند باخا کالیفرنیا در غرب کشور مکزیک و غرب آمریکای شمالی)
زندگانی: ۲۳ سال (دربند ۱۹ سال)
سن بلوغ: نرها ۵ تا ۸ سالگی و ماده‌ها ۴ تا ۵ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۴ تا ۱۲ ماه زمان بارداری
خوراک: شکار ماهی و بی‌مهرگان دریایی همچون توتیای دریایی، کرم‌ها، سخت‌پوستان، نرم‌تنان، گهواره‌های دریایی، حلزون، خاره‌چسب، خرچنگ، ماهی مرکب و دوکفه‌ای‌ها همانند صدف دوکفه‌ای، صدف سیاه و صدف کبود
شکارگران: کوسه‌ی سفید بزرگ، نهنگ قاتل، شیر دریایی کالیفرنیا، کایوت، گرگ، خرس‌ها و آدمی (بچه‌ها: عقاب سرسفید)
رنگ: قهوه‌ای تیره، با لکه‌های نقره‌ای-خاکستری، دارای سر، گلو و سینه‌ای روشن‌تر از بدن
اندازه: وزن ۲۷ تا ۳۹ کیلوگرم برای نرها و ۱۶ تا ۲۷ کیلوگرم برای ماده‌ها، بدن به درازای ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر برای نرها و ۱۰۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر برای ماده‌ها، دُم کمتر از یک سوم درازای بدن (نزدیک به ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر)
درباره‌ی جانور: سمور دریایی یا شنگ دریایی، جانوری روزگرد و پنجه‌رو است، به‌گونه‌ای که بر روی انگشتان پا راه می‌رود. همچنین سمور دریایی به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. این سمورها جانورانی آبزی هستند، چرا که بیشتر زمان خود را در دریا می‌گذرانند و در برخی منطقه‌ها تنها برای خواب یا استراحت به خشکی می‌آیند. سمورهای دریایی در آب غذا می‌خورند، می‌خوابند، شکار می‌کنند، جفت‌گیری می‌کنند و بچه‌ی خود را به‌دنیا می‌آورند. آنان بیشتر زمان خود را به پشت دراز کشیده و بر روی آب شناور می‌مانند. این سمورها در گروه‌هایی کم‌وبیش بزرگ بر روی آب می‌خوابند. گاهی آنان این کار را در جنگل کتانجک‌ها یا جلبک‌های دریای انجام می‌دهند و خود را در آن‌ها می‌پیچند. کتانجک‌ها نیز همچون لنگری آنان را در گرداب‌ها و جریان‌های دریایی ایستا و پابرجا نگه می‌دارد.
سمورهای دریایی در هنگامی که بر روی آب شناور هستند، غیر از خوابیدن کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند. آنان سنگ‌ها را به‌عنوان ابزاری برای شکستن صدف‌های دو کفه‌ای به‌کارگیری می‌کنند. این سمورها سنگی بزرگ را روی سینه‌ی‌شان می‌گذارند و صدف را بر روی آن می‌کوبند تا شکسته و باز شود و سپس گوشت آن را می‌خورند. همچنین در همان حال، دیگر خوراک خود را که بیشتر خرچنگ، ماهی مرکب، ماهی و خارپوست دریایی‌ست را می‌خورند. افزون بر این سمور دریایی تنها سموری‌ست که در آب بچه‌ی خود را به‌دنیا می‌آورد. سمور مادر در حالی که به پشت شناور است، فرزندش را پرورش می‌دهد. آنان نوزادان‌شان را بر روی سینه‌ی‌شان نگه می‌دارند و به آنان شنا و شکار آموزش می‌دهند.
سمورهای دریایی بسیار پاکیزه هستند. آنان پس از خوردن خوراک، خود را در دریا می‌شویند و پوشش بدن‌شان را با دندان‌ها و پنجه‌های‌شان پاکیزه می‌کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا در برابر سرما و آب، عایق و ضد آب بمانند. لایه‌ی کرکی زیر خز سمورهای دریایی کلفت است و هوا را در خود نگه می‌دارد و این لایه، عایقی در برابر آب‌های سرد به‌شمار می‌رود؛ چرا که این جانور در بدن خود هیچ‌گونه چربی عایقی ندارد. همچنین خز کلفت این سمورها، درهم‌فشرده‌ترین خز در میان جانوران است، به‌گونه‌ای که بیش از ۱۵۰۰۰۰ مو در هر سانتی‌متر مربع دارد.
سمورهای دریایی بدنی دراز و باریک، دُمی کم‌وبیش کوتاه، سری گِرد، پوزه‌ای کم‌وبیش کوتاه و گوش‌هایی کوچک دارند. همچنین آنان ۵ انگشت در دست‌ها و پاهای‌شان دارند. پنجه‌های دست‌های این سمورها جمع‌شونده هستند. پاهای پشتی آنان نیز بلند هستند و انگشتانی پرده‌دار و پنجه‌هایی پهن و هموار دارند. سمورهای دریایی پدیدآورنده‌ی بوی تندی هستند که آن را برای دفاع و همچنین نشانه‌گذاری قلمرو و یافتن جفت به‌کارگیری می‌کنند. همچنین آنان حس بویایی، شنوایی و بینایی نیرومندی دارند. این جانوران سبیل‌هایی بر روی چهره‌ی خود دارند که برای یافتن شکار در آب‌های تیره به‌کار می‌روند. گوش‌ها و سوراخ‌های بینی آنان در آب بسته می‌شوند. سمورهای دریایی شناگرانی توانا هستند. آنان می‌توانند تا ژرفای ۴۵ متری آب دریا فرو روند و با سرعت ۹ کیلومتر در ساعت در زیر آب شنا کنند. شنای زیرآبی آنان برای یافتن شکار، ۵۰ تا ۹۰ ثانیه زمان می‌برد، هرچند آنان می‌توانند تا ۶ دقیقه در زیر آب بمانند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Hakoar - Terry Laws
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده