جانوران مهره‌دار - پرندگان: کبوتر چاهی

جانوران مهره‌دار - پرندگان: کبوتر چاهی

جانوران مهره‌دار - پرندگان: کبوتر چاهی

نام: کبوتر چاهی Rock pigeon
نام علمی: Columba livia
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: کبوترسانان
خانواده: کبوتران
سرده: کبوترها (کبوتر رام شده یا کبوتر رمیده زیرگونه‌ی کبوتر چاهی است.)
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی میوسن پیشین (۲۳/۰۳ تا ۱۵/۹۷ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: منطقه‌های باز و نیمه‌باز، غارها، دره‌ها، صخره‌های دریایی، کشت‌زارها، روستاها و شهرهای جنوب و بخش‌هایی از غرب قاره‌ی اروپا، شمال آفریقا و مرکز، غرب و جنوب قاره‌ی آسیا (کبوتر چاهی از سال ۱۶۰۳ تاکنون به بیشتر کشورهای جهان نیز برده شده و جانور بومی این سرزمین‌ها به‌شمار نمی‌رود.)
زندگانی: ۶ سال (دربند ۳۵ سال)
سن بلوغ: ۴ تا ۵ ماهگی (۱۴۰ روز)
زادآوری: تخم‌گذار، ۲ تخم، با ۱۹ روز زمان جوجه‌کشی
خوراک: گیاهان همچون دانه، میوه و سبزه و گاهی شکار حشرات
شکارگران: قرقی، باز دم‌سرخ، بوف شاخ‌دار بزرگ، جغد جیغ‌کش شرقی (از خانواده‌ی جغدان راستین)، بازها (سرده‌ای از خانواده‌ی بازان)، دلیجه‌ی آمریکایی، عقاب طلایی، شاهین بحری، کلاغ‌ها (سرده‌ای از خانواده‌ی کلاغان)، کاکایی‌ها (از خانواده‌ی کاکاییان)، غراب‌ها (از خانواده‌ی کلاغانراکون، صاریغ ویرجینیایی و گربه
رنگ: خاکستری در پشت و شکم، دارای سر، گردن و سینه‌ای به‌رنگ خاکستری گراینده به آبی تیره با درخشندگی سبز و ارغوانی گراینده به سرخ، دُم‌گاه و دُم به‌رنگ آبی-خاکستری همراه با یک نوار قهوه‌ای گراینده به سیاه و پاها به‌رنگ سرخ گراینده به ارغوانی، دارای چشمانی به‌رنگ نارنجی، سرخ یا طلایی با حلقه‌ی درونی کم‌رنگ‌تر، همچنین دارای نوکی به‌رنگ خاکستری-سیاه با برآمدگی گوشتی سفید در پایه‌ی آن (همه‌ی کبوترهای چاهی دو نوار سیاه بر روی هر بال خود دارند و این دو نوار برجسته‌ترین نشانه‌ی شناخت کبوتر چاهی از کبوتر رام شده است. در کبوترهای دورگه نیز گاهی این دو نوار دیده می‌شود، ولی بیشتر نامنظم است.)
اندازه: وزن ۲۳۸ تا ۳۸۰ گرم، بدن به درازای ۲۹ تا ۳۷ سانتی‌متر، بازه‌ی میان دو سر بال‌ها ۶۲ تا ۷۲ سانتی‌متر
درباره‌ی جانور: کبوتر چاهی یا کبوتر صخره‌ای یا قمری صخره‌ای Rock dove یا کبوتر معمولی Common pigeon، پرنده‌ای روزگرد و پنجه‌رو است، به‌گونه‌ای که بر روی انگشتان پا راه می‌رود. همچنین کبوتر چاهی پرنده‌ای تک‌همسر است و به شیوه‌ی جفتی و همراه با جفت خود زندگی می‌کند. اگرچه این کبوترها در منطقه‌های دارای خوراک فراوان گروه‌زیست هستند. این پرندگان بال‌هایی بزرگ و پهن، دُمی بلند، سری کوچک و نوکی باریک دارند. همچنین آنان پاهایی کوتاه و پنجه‌هایی بلند، نوک‌تیز و خمیده دارند. کبوتر چاهی نیای زیرگونه‌ی کبوتر رام شده یا کبوتر رمیده با نام علمی Columba livia domestica است. تاریخ رام شدن کبوترها ناشناخته است؛ ولی آن‌چه روشن است، این است که مصری‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها، ایرانی‌ها و چینی‌های باستان، کبوترها را رام کرده و آنان را به‌عنوان پِیک و نامه‌رسان به‌کار می‌گرفته‌اند. کبوتر چاهی، کبوتر رمیده و کبوتر رام شده، همگی از یک گونه هستند و می‌توانند با یکدیگر جفت شوند. همچنین کبوتر رمیده Feral pigeon، کبوتری رام شده Domestic pigeon است که به طبیعت بازگشته است. به زبانی دیگر کبوترهای رمیده کم‌وبیش در طبیعت یا شهرها زندگی می‌کنند، ولی از تبار نمونه‌های رام شده هستند. کبوترهای رمیده به وارون کبوترهای چاهی، آشیانه‌ی خود را به‌جای صخره‌ها در لبه‌های ساختمان‌ها می‌سازند و خود را با زندگی در شهرها سازگار کرده‌اند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity - oiseaux-birds
نگاره: Carlos Ismael - Adam Rogers
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده