جانوران مهره‌دار - پرندگان: قرقی

جانوران مهره‌دار - پرندگان: قرقی

جانوران مهره‌دار - پرندگان: قرقی

نام: قرقی Eurasian sparrowhawk
نام علمی: Accipiter nisus
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: بازسانان
خانواده: بازان
زیرخانواده: بازیان
سرده: بازها
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی ائوسن (۵۵/۸ تا ۳۳/۹ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌ها، درخت‌زارها، منطقه‌های باز، کشت‌زارها، پارک‌ها و باغ‌های شهری منطقه‌های معتدل و گرمسیری قاره‌های اروپا و آسیا (قرقی‌های شمال اروپا و آسیا در زمستان به جنوب آسیا و شمال شرقی قاره‌ی آفریقا کوچ می‌کنند.)
زندگانی: ۴ سال (بیشینه تا ۲۰ سال)
سن بلوغ: ۱ تا ۳ سالگی
زادآوری: تخم‌گذار، ۴ تا ۵ تخم، با ۳۳ روز زمان جوجه‌کشی
خوراک: شکار پرندگان کوچک همچون چرخ‌ریسک‌ها، سهره‌ها، گنجشک‌ها، زردپره‌ها، توکاها، سارها، زاغی‌ها و کبوترها، شکار پستانداران کوچک همانند خفاش‌ها، موش‌ها، ول‌ها، سنجاب‌ها، حشره‌خوارها و خرگوش‌ها، گاهی شکار بی‌مهرگان و حشرات و همچنین گاهی لاشه‌ی جانوران
شکارگران: جغد انبار، جغد جنگلی، بوف‌ها، شهباز شمالی، شاهین بحری، عقاب طلایی، روباه سرخ، سمور سنگی و سمور کاج اروپایی
رنگ: خاکستری گراینده به آبی تا قهوه‌ای در پشت و سفید با نوارهای قهوه‌ای‌رنگ در سینه و شکم، دارای خط ابرویی سفید و پاها و چشمانی زردرنگ
اندازه: وزن ۱۱۰ تا ۱۹۶ گرم برای نرها و ۱۸۵ تا ۳۴۲ گرم برای ماده‌ها، بدن به درازای ۲۹ تا ۳۴ سانتی‌متر برای نرها و ۳۵ تا ۴۱ سانتی‌متر برای ماده‌ها، بازه‌ی میان دو سر بال‌ها ۵۹ تا ۶۴ سانتی‌متر برای نرها و ۶۷ تا ۸۰ سانتی‌متر برای ماده‌ها (ماده‌ها ۲۵ درصد بزرگ‌ترند.)
درباره‌ی جانور: قرقی یا بازگنجشک اوراسیایی یا بازگنجشک شمالی Northern sparrowhawk، پرنده‌ای روزگرد و پنجه‌رو است، به‌گونه‌ای که بر روی انگشتان پا راه می‌رود. همچنین قرقی پرنده‌ای تک‌همسر است و به شیوه‌ی جفتی و همراه با جفت خود زندگی می‌کند. این پرندگان بال‌هایی بزرگ و پهن، سری پوشیده از پَر، چشمانی درشت و نوکی تیز، خمیده و قلاب‌مانند دارند. همچنین آنان دارای پاهایی نیرومند و پنجه‌هایی بلند، نوک‌تیز و خمیده هستند. قرقی‌ها در بینایی و شنوایی بسیار نیرومندند، ولی در بویایی کم‌توان هستند. همچنین آنان قلمروخواه هستند. قلمرو آنان نزدیک به ۳۵ کیلومتر مربع گستردگی دارد.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity - oiseaux-birds - animalia
نگاره: Jean-François Bousquet

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده