جانوران مهره‌دار - ماهیان: گونه‌های خانواده‌ی موش‌ماهیان خیش‌بینی

جانوران مهره‌دار - ماهیان: گونه‌های خانواده‌ی موش‌ماهیان خیش‌بینی

خانواده‌ی موش‌ماهیان خیش‌بینی Callorhinchidae، خانواده‌ای از زیرراسته‌ی موش‌ماهی‌سانیان، از راسته‌ی موش‌ماهی‌سانان و از رده‌ی غضروف‌ماهیان هستند. در این خانواده تنها ۱ سرده و ۳ گونه‌ی ماهی کج‌بینی دماغه، ماهی کج‌بینی آمریکایی و کوسه‌ی شبح استرالیایی جای دارند. گونه‌های خانواده‌ی موش‌ماهیان خیش‌بینی در آب‌های نیمه‌گرمسیری و معتدل نیم‌کره‌ی جنوبی زندگی می‌کنند. این ماهی‌ها کف‌زی هستند و بیشتر روی بسترهای گلی و شنی کف اقیانوس یافت می‌شوند.
این جانوران بدنی کشیده و پوشیده از پولک دارند. همچنین آنان دهانی زیرین و پوزه‌ای کشیده، خم‌شونده و قلاب‌مانند دارند. موش‌ماهی‌ها با این پوزه بی‌مهرگان و ماهیان کوچک را در کف دریا جستجو می‌کنند. چشمان این ماهی‌ها کم‌توان است و بینایی خوبی ندارند. از همین روی برای یافتن خورک، از گیرنده‌های الکتریکی پوزه‌ی‌شان بهره می‌برند. این ماهی‌ها می‌توانند میدان‌های الکتریکی پیرامون ماهیان دیگر را ردیابی و آنان را شکار کنند، همچون ماهیانی که در زیر ماسه‌ها پنهان شده‌اند.
چشم‌های این ماهی‌ها در بالای سرشان جای گرفته و بیشتر به‌رنگ سبز هستند. بدن آنان نیز سیاه یا قهوه‌ای و بیشتر آمیخته‌ای از این دو رنگ است. موش‌ماهی‌ها دو باله‌ی پشتی دور از هم، باله‌های سینه‌ای بزرگ و باله‌ی دُمی دگرباله‌ای یا هتروسرکال (ناهمسان) دارند. همچنین آنان در نخستین باله‌ی پشتی‌شان خاری زهرآگین دارند. همه‌ی گونه‌های خانواده‌ی موش‌ماهیان خیش‌بینی در آب شور (دریازی) و آب لب‌شور یافت می‌شوند. در این نوشته با ۳ گونه‌ی این خانواده آشنا می‌شویم.

 

سرده‌ی موش‌ماهی‌های خیش‌بینی Callorhinchus

 

ماهی کج‌بینی دماغه

نام: ماهی کج‌بینی دماغه Cape elephantfish
نام علمی: Callorhinchus capensis
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زیستگاه: ژرفای ۱۰ تا ۳۷۴ متری (بیشتر ۱۰ تا ۲۰۰ متری) آب‌های نیمه‌گرمسیری جنوب شرقی اقیانوس اطلس (در کرانه‌های کشورهای نامیبیا و آفریقای جنوبی در جنوب غربی قاره‌ی آفریقا)
اندازه: وزن ۵/۳ کیلوگرم، بدن به درازای ۱۲۲ سانتی‌متر

نگاره: Devon Bowen
(آشنایی بیشتر با ماهی کج‌بینی دماغه)

 

ماهی کج‌بینی آمریکایی

نام: ماهی کج‌بینی آمریکایی American elephantfish
نام علمی: Callorhinchus callorynchus
پایندگی: گونه‌ی آسیب‌پذیر (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زیستگاه: ژرفای ۱۰ تا ۱۱۶ متری آب‌های نیمه‌گرمسیری جنوب غربی اقیانوس اطلس و جنوب شرقی اقیانوس آرام (جنوب غربی اقیانوس اطلس: در کرانه‌های جنوبی کشور برزیل، اروگوئه و آرژانتین در جنوب شرقی آمریکای جنوبی، جنوب شرقی اقیانوس آرام: در کرانه‌های کشورهای پرو و شیلی در غرب آمریکای جنوبی)
اندازه: بدن به درازای ۸۹/۲ سانتی‌متر

نگاره: Fir0002

 

کوسه‌ی شبح استرالیایی

نام: کوسه‌ی شبح استرالیایی Australian ghostshark
نام علمی: Callorhinchus milii
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زیستگاه: ژرفای ۰ تا ۲۲۷ متری آب‌های نیمه‌گرمسیری جنوب غربی اقیانوس آرام (در کرانه‌های جنوبی استرالیا و کشور نیوزیلند در قاره‌ی اقیانوسیه)
اندازه: بدن به درازای ۱۲۵ سانتی‌متر

نگاره: Wired.com
(آشنایی بیشتر با کوسه‌ی شبح استرالیایی)

 

بن‌مایگان: wikipedia - fishbase
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده