جانوران مهره‌دار - ماهیان: گاوکوسه

جانوران مهره‌دار - ماهیان: گاوکوسه

جانوران مهره‌دار - ماهیان: گاوکوسه

نام: گاوکوسه Bull shark
نام علمی: Carcharhinus leucas
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: غضروف‌ماهیان
راسته: درنده‌کوسه‌سانان
خانواده: درنده‌کوسه‌ماهیان
سرده: کوسه‌های تیزبینی
پایندگی: گونه‌ی آسیب‌پذیر (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی میوسن (۲۳/۰۳ تا ۵/۳۳۲ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: ژرفای ۱ تا ۱۶۴ متری (بیشتر ۱ تا ۳۰ متری) آب‌های نیمه‌گرمسیری رودها و دریاچه‌ها و سراسر اقیانوس‌های جهان (غرب اقیانوس اطلس: در کرانه‌های ایالت ماساچوست کشور آمریکا در شرق آمریکای شمالی تا کشور آرژانتین در شرق آمریکای جنوبی، شرق اقیانوس اطلس: در کرانه‌های کشورهای مراکش و سنگال در شمال غربی قاره‌ی آفریقا تا آنگولا در جنوب غربی قاره‌ی آفریقا، اقیانوس‌های هند و آرام: در کرانه‌های کشور کنیا در شرق قاره‌ی آفریقا تا کشور آفریقای جنوبی در جنوب قاره‌ی آفریقا و شرق تا هند و پس از آن استرالیا در قاره‌ی اقیانوسیه، همچنین کرانه‌های ایالت باخا کالیفرنیای کشور مکزیک در غرب آمریکای شمالی تا کشورهای اکوادور و پرو در غرب آمریکای جنوبی)
زندگانی: ۳۲ سال
سن بلوغ: نرها ۱۴ تا ۱۵ سالگی و ماده‌ها ۱۸ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۷ تا ۱۲ نوزاد، با ۹ تا ۱۲ ماه زمان بارداری
خوراک: شکار ماهیان استخوانی همچون گربه‌ماهی‌های دریایی، لقمه‌ماهی آتلانتیک، کودماهی اطلسی، کفال‌های بنیادین، شانک‌ماهی‌ها، گیش‌ماهی‌ها و سست‌ماهی‌ها، همچنین کوسه‌های کوچک، کوسه‌های هم‌گونه، دلفین‌ها، سخت‌پوستان، خارپوستان، لاک‌پشت‌ها، پرندگان و پستانداران زمینی
شکارگران: آدمی، کوسه‌های بزرگ‌تر و کوسه‌های هم‌گونه، در رودخانه‌ها: تمساح‌ها همچون تمساح آب شور، تمساح نیل، تمساح مورلت، الیگاتور آمریکایی و گاندو (نوجوانان: کوسه‌ی ببری، کوسه‌ی شنی و کوسه‌ی سفید بزرگ)
رنگ: خاکستری در پشت و سفید در شکم
اندازه: وزن ۳۱۶/۵ کیلوگرم (بیشتر ۹۵ کیلوگرم برای نرها و ۱۳۰ کیلوگرم برای ماده‌ها)، بدن به درازای ۳۶۰ (بیشتر ۲۲۵) سانتی‌متر برای نرها و ۴۰۰ (بیشتر ۲۴۰) سانتی‌متر برای ماده‌ها (ماده‌ها بزرگ‌ترند.)
درباره‌ی جانور: گاوکوسه یا کوسه‌ی زامبزی Zambezi shark، جانوری دریازی و شب‌زی است. همچنین این کوسه به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. گاوکوسه‌ها بسیار درنده هستند و رفتاری پرخاشگرانه دارند. این جانوران بدنی کشیده و پوشیده از پولک دارند. همچنین آنان پوزه‌ای نوک‌دار و دهانی بزرگ و زیرین دارند. چشم‌های این کوسه‌ها درشت و دارای پلک درونی هستند. این پلک‌ها توانایی باز و بسته شدن دارند. گاوکوسه‌ها ۵ شکاف آبششی و ۲ باله‌ی پشتی دارند. باله‌ی پشتی نخست از باله‌ی پشتی دوم بسیار بزرگ‌تر است. این کوسه‌ها باله‌ی دُمی دگرباله‌ای یا هتروسرکال (ناهمسان) دارند. در لوب بالایی باله‌ی دُمی آنان، یک بریدگی دیده می‌شود. گاوکوسه‌ها دارای حس شنوایی، بویایی و بینایی نیرومندی هستند. همچنین آنان بر روی سرشان گیرنده‌های الکتریکی دارند. این کوسه‌ها می‌توانند میدان‌های الکتریکی پیرامون ماهیان دیگر را ردیابی و آنان را شکار کنند؛ همچون ماهیانی که در زیر ماسه‌ها پنهان شده‌اند. گاوکوسه‌ها دارای دندان‌ها و آرواره‌هایی پُرتوان هستند. آرواره‌های آنان توان فشار ۶۰۳ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع را دارند. این کوسه‌ها می‌توانند دندان‌های از دست داده یا شکسته‌ی خود را با دندان‌های تازه جایگزین کنند. همچنین آنان قلمروخواه هستند. قلمرو آنان میان ۰/۹ تا ۵/۶ کیلومتر مربع در رودخانه‌ها گستردگی دارد.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity - fishbase
نگاره: Andy Murch - Thomas Vignaud

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده