جانوران مهره‌دار - دوزیستان: وزغ نیشکر

جانوران مهره‌دار - دوزیستان: وزغ نیشکر

جانوران مهره‌دار - دوزیستان: وزغ نیشکر

نام: وزغ نیشکر Cane toad
نام علمی: Rhinella marina
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: دوزیستان
راسته: بی‌دم‌سانان
زیرراسته: نوغوک‌سانیان
خانواده: وزغ‌های راستین
سرده: وزغ‌های آمریکای جنوبی
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پالئوسن (۶۵/۵ تا ۵۵/۸ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌های نیمه‌گرمسیری، چمن‌زارها، درخت‌زارها، باغ‌ها و کانال‌های ایالت تگزاس کشور آمریکا، مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی (وزغ نیشکر به جزیره‌های دریای کارائیب، شرق کشور استرالیا، گروه‌جزیره‌ی هاوایی و برخی جزیره‌های قاره‌ی اقیانوسیه نیز برده شده و جانور بومی این سرزمین‌ها به‌شمار نمی‌رود.)
زندگانی: ۱۰ تا ۱۵ سال (دربند ۳۵ سال)
سن بلوغ: ۱ سالگی
زادآوری: تخم‌گذار، ۸۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تخم، با ۲ تا ۷ روز زمان ماندن در تخم، دگردیسی از لاروی به بزرگسالی ۱۲ تا ۶۰ روز
خوراک: شکار بی‌مهرگان و حشرات همچون مورچه، سوسک، گوش‌خیزک، سنجاقک و ملخ، جوندگان، خزندگان، دوزیستان دیگر، پرندگان کوچک و خفاش، همچنین گیاهان و زباله
شکارگران: زیستگاه بومی: کیمن پوزه‌پهن، مار نواری چشم‌گربه‌ای و اکراس‌ها (تخم‌ها و نوزادان: مارماهی‌های مهاجر، برکه‌ماهی‌ها، ماهی‌های دم‌پرچمی، گربه‌ماهی‌ها و مورچه‌ی گلوله‌زن) - بیرون از زیستگاه بومی: کوکور سوت‌زن، راکالی، موش سیاه، بزمجه‌ی آبی، دهان‌قورباغه‌ای خاکی (پرنده)، دهان‌قورباغه‌ای پاپوایی، غراب استرالیایی، کلاغ تورسی، صاریغ‌ها، مورچه‌ی گوشت‌خوار و لاک‌پشت لاک‌اره‌ای
رنگ: خاکستری، گراینده به زرد، قهوه‌ای-سرخ یا قهوه‌ای-زیتونی در پشت و کرم در شکم
اندازه: بدن به درازای ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر برای نرها و ۲۴ سانتی‌متر برای ماده‌ها (پرینسن نام وزغ نیشکر خانگی است که در کشور سوئد نگهداری می‌شود. این جانور ۳۸ سانتی‌متر درازا و ۲/۶۵ کیلوگرم وزن دارد.)
درباره‌ی جانور: وزغ نیشکر یا وزغ غول‌پیکر نوگرمسیری Giant neotropical toad یا وزغ دریایی Marine toad، جانوری خشکی‌زی و شب‌زی است. همچنین این وزغ به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. وزغ نیشکر در دریا زندگی نمی‌کند، ولی می‌تواند چگالی نمکی برابر با ۱۵ درصد آب دریا را تاب آورد. این جانوران بدنی کوتاه و بدون دُم، پوستی ناهموار، زگیل‌دار و زهرآگین و چشمانی درشت با مردمک افقی دارند. این وزغ‌ها دست‌ها و پاهایی کم‌وبیش هم‌اندازه دارند و به وارون قورباغه‌ها به جای پریدن راه می‌روند و یا پرش‌هایی کوتاه دارند. همچنین آنان ۴ انگشت در دست‌ها و ۵ انگشت در پاهای‌شان دارند. انگشتان پاهای پشتی آنان کمی پرده‌دار هستند. وزغ‌های نیشکر دهانی بی‌دندان و زبانی دراز و چسبناک دارند. آنان زبان خود را به بیرون پرتاب می‌کنند و با آن حشرات را شکار می‌کنند. وزغ‌های نر دارای کیسه‌ی تشدیدگر صدا و اندام بیدر Bidder یا تخمدان خاموش هستند. چنان‌چه بیضه‌های وزغ نر برداشته شوند، بیدر به تخمدان دگرگون شده و وزغ نر ویژگی‌های وزغ ماده را نمایان می‌کند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity - amphibiaweb
نگاره: Yu sing lin - Geoff Heard

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده