جانوران مهره‌دار - خزندگان: گکوی دم‌برگی شیطانی

جانوران مهره‌دار - خزندگان: گکوی دم‌برگی شیطانی

جانوران مهره‌دار - خزندگان: گکوی دم‌برگی شیطانی

نام: گکوی دم‌برگی شیطانی Satanic leaf-tailed gecko
نام علمی: Uroplatus phantasticus
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
راسته: پولک‌داران
زیرراسته: مارمولک‌سانیان
خانواده: گکویان
سرده: گکوهای دم‌برگی
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی ائوسن (۵۵/۸ تا ۳۳/۹ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌های دشت نمناک گرمسیری یا نیمه‌گرمسیری و جنگل‌های کوهستانی نمناک گرمسیری یا نیمه‌گرمسیری شرق کشور جزیره‌ای ماداگاسکار در شرق قاره‌ی آفریقا
زندگانی: ۱۰ سال
سن بلوغ: ۱ سالگی
زادآوری: تخم‌گذار، ۲ تخم، با ۹۰ تا ۱۲۰ روز زمان ماندن در تخم
خوراک: شکار بی‌مهرگان و حشرات همچون مگس، کرم، عنکبوت و حلزون
شکارگران: مارها و موش‌ها
رنگ: به‌رنگ‌های گوناگون همچون قهوه‌ای، قهوه‌ای گراینده به زرد، زرد، نارنجی و ارغوانی، دارای لکه‌هایی همانند پوست درخت (برای پنهان‌سازی)
اندازه: وزن ۱۰ تا ۳۰ گرم، بدن به درازای ۹ سانتی‌متر
درباره‌ی جانور: گکوی دُم‌برگی شیطانی یا گکوی دُم‌برگی مُژه‌ای Eyelash leaf-tailed gecko، جانوری درختی و شب‌زی است. این جانوران بدنی باریک و پوشیده از پولک، سری سه‌گوش، دُمی تخت و برگ‌مانند و دست‌ها و پاهایی کوتاه دارند. همچنین آنان ۵ انگشت پنجه‌دار در دست‌ها و پاهای‌شان دارند. انگشتان این گکو دارای لایه یا پد چسبناک هستند. آنان می‌توانند با انگشتان چسبناک‌شان از بلندی‌های هموار بالا بروند. گکوهای دم‌برگی شیطانی دارای چشمانی بدون پلک، با مردمک عمودی هستند. این جانوران برای پاکیزه نگاه داشتن پوسته‌ی چشم‌های‌شان، آن‌ها را می‌لیسند. این گکوها دارای حس بینایی و بویایی نیرومندی هستند. دید رنگی آنان در نور کم، ۳۵۰ برابر حساس‌تر از چشم آدمی‌ست. از همین روی می‌تواند رنگ‌ها را در شب شناسایی کرده و به شکار بپردازد. لبه‌ی همه‌ی اندام‌های این گکوها دارای چین‌های پوستی است. این چین‌ها می‌توانند سایه‌ی این جانور را ناپدید کرده و آن را در پنهان‌سازی بهتر یاری کنند. گکوهای دم‌برگی شیطانی می‌توانند رنگ خود را برابر با پیرامون خود دگرگون کرده و خود را از دید دیگر جانوران پنهان کنند. این گکوها رفتار دفاعی خودوابُری دارند. آنان برای فرار از چنگ شکارگران و گیج کردن آنان، دُم خود را وابریده و می‌اندازند. آنان می‌توانند دُم جدا شده‌ی خود را دوباره بازسازی کنند.
بن‌مایگان: wikipedia - a-z-animals - animalia
نگاره: Mok Youn Fai - Pagale Bacha

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده