جانوران مهره‌دار - خزندگان: ایگوآنای آبی

جانوران مهره‌دار - خزندگان: ایگوآنای آبی

جانوران مهره‌دار - خزندگان: ایگوآنای آبی

نام: ایگوآنای آبی Blue iguana
نام علمی: Cyclura lewisi
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
راسته: پولک‌داران
زیرراسته: مارمولک‌سانیان
خانواده: ایگوآنایان
سرده: ایگوآناهای سنگی
پایندگی: گونه‌ی در دسترس آسیب (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی کرتاسه‌ی پسین (۱۰۰/۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌های خشک، درختچه‌زارهای خشک، منطقه‌های سنگی و کرانه‌های جزیره‌ی گرند کِیمَن وابسته به جزیره‌های کیمن (از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا) در دریای کارائیب و آمریکای مرکزی
زندگانی: ۲۵ تا ۴۰ سال (دربند تا ۶۹ سال)
سن بلوغ: ۲ تا ۹ سالگی
زادآوری: تخم‌گذار، ۲ تا ۲۱ تخم، با ۶۵ تا ۹۰ روز زمان ماندن در تخم
خوراک: بیشتر گیاهان همچون گل، برگ، ساقه، دانه و میوه، همچنین گاهی شکار بی‌مهرگان و حشرات، خرچنگ و حلزون
شکارگران: ندارد. (نوزادان: مارها) (جوانان: گربه‌ی رمیده، سگ‌ها، خدنگ‌ها، موش‌ها و خوک‌ها)
رنگ: خاکستری تیره تا آبی فیروزه‌ای برای نرها و سبز زیتونی تا آبی کم‌رنگ برای ماده‌ها
اندازه: وزن ۱۴ کیلوگرم، پوزه تا پایه‌ی دُم به درازای ۵۱/۵ سانتی‌متر برای نرها و ۴۱/۵ سانتی‌متر برای ماده‌ها، دُم تا دو برابر این اندازه (درازای بدن ۱۵۰ سانتی‌متر)
درباره‌ی جانور: ایگوآنای آبی یا ایگوآنای آبی گرند کیمن Grand Cayman blue iguana، جانوری خشکی‌زی و روزگرد است. همچنین ایگوآنای آبی به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. این جانوران بدنی باریک و پوشیده از پولک، دُمی دراز و دست‌ها و پاهایی کوتاه دارند. همچنین آنان ۵ انگشت پنجه‌دار در دست‌ها و پاهای‌شان دارند. ایگوآناهای آبی غبغبی در زیر چانه دارند که کار آن تنظیم دمای بدن است. پشت بدن و دُم این جانوران، پوشیده از خارهایی بزرگ و بلند است. ایگوآناهای آبی چشم سومی بر روی سرشان دارند. این اندام، تنها عدسی و شبکیه داشته و توانایی تصویرسازی ندارد، ولی می‌تواند تاریکی یا روشنایی و حرکت جانورانِ شکارگرِ پیرامون این ایگوآنا را شناسایی کند. این جانوران برای ارتباط با دیگر ایگوآناها، سر خود را بالا و پایین می‌کنند. شمار این بالا و پایین کردن‌ها معنی‌های گوناگونی دارند. ایگوآناهای آبی رفتار دفاعی خودوابُری دارند. آنان برای فرار از چنگ شکارگران و گیج کردن آنان، دُم خود را وابریده و می‌اندازند. آنان می‌توانند دُم جدا شده‌ی خود را دوباره بازسازی کنند. همچنین دُم تازیانه‌مانند این جانوران نقشِ اندامی دفاعی را دارد. ایگوآناهای آبی با این دُم، تازیانه‌های دردناکی را بر بدن جانوران شکارچی فرود آورده و آنان را از خود دور می‌کنند. این ایگوآناها دارای حس بینایی و بویایی نیرومندی هستند. همچنین آنان سنگ‌نوردانی توانا هستند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Steven Mlodinow

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده