جانوران مهره‌دار - خزندگان: ایگوآنای سبز

جانوران مهره‌دار - خزندگان: ایگوآنای سبز

جانوران مهره‌دار - خزندگان: ایگوآنای سبز

نام: ایگوآنای سبز Green iguana
نام علمی: Iguana iguana
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
راسته: پولک‌داران
زیرراسته: مارمولک‌سانیان
خانواده: ایگوآنایان
سرده: ایگواناها
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی کرتاسه‌ی پسین (۱۰۰/۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌ها و درخت‌زارهای نزدیک به آب کشور مکزیک در جنوب آمریکای شمالی، سراسر آمریکای مرکزی، برخی جزیره‌های دریای کارائیب و همچنین شمال آمریکای جنوبی
زندگانی: ۸ سال (دربند ۲۰ سال)
سن بلوغ: ۳ تا ۵ سالگی
زادآوری: تخم‌گذار، ۱۰ تا ۳۰ (گاه تا ۶۵) تخم، با ۵۹ تا ۸۴ روز زمان ماندن در تخم
خوراک: بیشتر گیاهان همچون گل، برگ، ساقه، دانه و میوه، گاهی شکار بی‌مهرگان و حشرات و لاشه‌ی جانوران
شکارگران: آدمی، پرندگان بزرگ، بازها همچون عقاب هارپی و باز دم‌سرخ
رنگ: به رنگ‌های گوناگون همچون سبز، سبز گراینده به آبی، بنفش کم‌رنگ، سیاه، نارنجی و قهوه‌ای گراینده به سرخ
اندازه: وزن ۴ کیلوگرم برای نرها و ۱/۲ تا ۳ کیلوگرم برای ماده‌ها، پوزه تا پایه‌ی دُم به درازای ۳۰ تا ۴۲ سانتی‌متر، دُم سه تا چهار برابر این اندازه (بدن به درازای ۱۲۰ تا ۱۷۰ سانتی‌متر)
درباره‌ی جانور: ایگوآنای سبز یا ایگوآنای سبز معمولی Common green iguana یا ایگوآنای آمریکایی American iguana، جانوری درختی و روزگرد است. همچنین ایگوآنای سبز به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. این جانوران بدنی باریک و پوشیده از پولک، دُمی دراز و دست‌ها و پاهایی کوتاه دارند. همچنین آنان ۵ انگشت پنجه‌دار در دست‌ها و پاهای‌شان دارند. ایگوآناهای سبز غبغبی در زیر چانه دارند که کار آن تنظیم دمای بدن است. پشت بدن و دُم این جانوران، پوشیده از خارهایی بزرگ و بلند است. ایگوآناهای سبز چشم سومی بر روی سرشان دارند. این اندام، تنها عدسی و شبکیه داشته و توانایی تصویرسازی ندارد، ولی می‌تواند تاریکی یا روشنایی و حرکت جانورانِ شکارگرِ پیرامون این ایگوآنا را شناسایی کند. این جانوران برای ارتباط با دیگر ایگوآناها، سر خود را بالا و پایین می‌کنند. شمار این بالا و پایین کردن‌ها معنی‌های گوناگونی دارند. ایگوآناهای سبز رفتار دفاعی خودوابُری دارند. آنان برای فرار از چنگ شکارگران و گیج کردن آنان، دُم خود را وابریده و می‌اندازند. آنان می‌توانند دُم جدا شده‌ی خود را دوباره بازسازی کنند. همچنین دُم تازیانه‌مانند این جانوران نقشِ اندامی دفاعی را دارد. ایگوآناهای سبز با این دُم، تازیانه‌های دردناکی را بر بدن جانوران شکارچی فرود آورده و آنان را از خود دور می‌کنند. این ایگوآناها دارای حس بینایی و بویایی نیرومندی هستند. همچنین آنان سنگ‌نورد و شناگرانی توانا هستند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity - animalia
نگاره: Cezar Mario Rech

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده