جانوران مهره‌دار - خزندگان: آفتاب‌پرست پرده‌دار

جانوران مهره‌دار - خزندگان: آفتاب‌پرست پرده‌دار

جانوران مهره‌دار - خزندگان: آفتاب‌پرست پرده‌دار

نام: آفتاب‌پرست پرده‌دار Veiled chameleon
نام علمی: Chamaeleo calyptratus
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
راسته: پولک‌داران
زیرراسته: مارمولک‌سانیان
خانواده: آفتاب‌پرستان
سرده: Chamaeleo
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی میوسن پیشین (۲۳/۰۳ تا ۱۵/۹۷ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: درخت‌زارها، درختچه‌زارها، بوته‌زارها، دره‌ها و منطقه‌های کوهستانی و خشک غرب کشور یمن و جنوب غربی عربستان در غرب قاره‌ی آسیا
زندگانی: ۵ تا ۸ سال
سن بلوغ: ۴ تا ۵ ماهگی
زادآوری: تخم‌گذار، ۳۵ تا ۸۵ تخم، با ۵ تا ۹ ماه زمان ماندن در تخم
خوراک: شکار بی‌مهرگان و حشرات، پستانداران و پرندگان کوچک، همچنین برگ گیاهان برای فراهم کردن آب بدن
شکارگران: ناشناخته
رنگ: نرها به رنگ سبز روشن با نوارهای عمودی زرد یا آبی و ماده‌ها به رنگ سبز با لکه‌های سفید، نارنجی، زرد یا قهوه‌ای گراینده به زرد (هر دو می‌توانند به رنگ‌های دیگر نیز دگرگون شوند.)
اندازه: بدن به درازای ۳۵ تا ۶۰ سانتی‌متر برای نرها و ۲۰ تا ۴۵ سانتی‌متر برای ماده‌ها، دُم یک دوم درازای بدن
درباره‌ی جانور: آفتاب‌پرست پرده‌دار یا آفتاب‌پرست روبنده‌دار یا آفتاب‌پرست سرمخروطی cone-head chameleon یا آفتاب‌پرست یمنی Yemen chameleon، جانوری درختی، روزگرد و کُندرو است. به‌گونه‌ای که بسیار آهسته حرکت می‌کند. همچنین این آفتاب‌پرست به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. این جانوران بدنی باریک، پهن، فشرده و پوشیده از پولک و تاجی مخروطی بر روی سر دارند. پشت بدن و دُم این جانوران، پوشیده از خارهایی کم‌وبیش کوچک است. آفتاب‌پرست‌های پرده‌دار پاهایی کوتاه و انبرک‌مانند دارند. هر یک از پاهای این جانوران ۵ انگشت پنجه‌دار دارند. این پنجه‌ها آنان را در هنگام بالا رفتن از درختان و تخته‌سنگ‌ها یاری می‌کنند. این جانوران دُم باریک و بلندی دارند. آنان دُم خود را به دور شاخه‌ها می‌پیچند و جابه‌جا می‌شوند. این دُم پیشگیر است و همانند دست‌ها، توانایی گرفتن دارد. آفتاب‌پرست‌های پرده‌دار زبان چسبنده‌ی درازی دارند. درازای این زبان ۱/۵ تا ۲ برابر درازای پوزه تا پایه‌ی دُم آن‌هاست. این آفتاب‌پرست‌ها زبان خود را به بیرون پرتاب می‌کنند و با آن حشرات را شکار می‌کنند. آفتاب‌پرست‌های پرده‌دار چشمانی برجسته و بیرون آمده با توانایی دید ۳۶۰ درجه دارند. آنان می‌توانند هر چشم خود را جدا از یکدیگر حرکت داده و دو سوی ناهمسان را نگاه کنند. این آفتاب‌پرست‌ها بینایی بسیار خوبی دارند، به‌گونه‌ای که می‌توانند پرتو فرابنفش را ببینند. اگرچه با آن‌که بینایی و بویایی خوبی دارند، ولی از آن‌جا که گوش بیرونی ندارند، شنوایی آنان کم‌توان است. آفتاب‌پرست‌های پرده‌دار می‌توانند به سرعت رنگ بدن خود را به رنگ‌های گوناگون دگرگون کنند. آنان این کار را در نورها، دماها و رفتارهای گوناگون انجام می‌دهند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Ger Bosma - Jacob Loyacano

گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده